Plej dit netværk … … eller ”Vejen til et nyt job”
februar 2002
april 2001
„Skatteministeriet har i skrivelse af den 17. februar 19xx meddelt, at bestemmelserne i bekendtgørelse nr. 123 af 20. januar 19xx, om skattefri godtgørelse ....“.
Ja, sådan kunne et opslag se ud for nogle få år siden, masser af uforståelige ord, med underforståede meninger, som kun få udvalgte kunne forstå. Det blev kaldt kancellisprog!
Kancellisproget er tungt og svært „fordøjeligt“, og for „uindviede“ er der rige muligheder for misforståelser, hvis læseren i det hele taget fik læst hele meddelelsen. Mange gav simpelthen op og mistede derved værdifuld information. Meddelelsens form gav ikke læseren lyst til at læse, der var ingen opmærksomhed, ingen forståelse, ingen erindring, ingen effekt - alt i alt: meddelelsen var spildt!
I vor travle hverdag hvor informationerne vælter ind fra alle sider - avisen, radioen, TV’et, internettet, e-mails, etc. - er der ingen der har tid til at dvæle ved „kryptiske“ meddelelser/skriftlige informationer.
Vi lever i et overkommunikeret samfund, hvorfor det har betydning at netop vor information bliver læst. Midlet er sproget, layoutet, billeder etc. for at vor information får opmærksomheden. Meddelelsen skal være direkte, kort og præcis.
Reklamebranchen har forstået signalerne fra forbrugerne, og den viden kan alle der benytter sig af skriftlig information drage nytte af:
- skriv kort,
- skriv præcis,
- skriv
Der er ingen „facitliste“ for hvordan en information skal udarbejdes, men ved at benytte en håndfuld virkemidler, er der stor sandsynlighed for at informationen virker!
Tro på din egen indbyggede styrke. Væk med medicin og naturmedicin. Nøglen til indre lykke er her: