Page 40 - haervejen_viborg_schleswig_rettet_jan_2016
P. 40
Kollemorten - Bække DE SPRANGEDE HANDSKER FRA NØRUP KIRKE Af Klara Sørensen ARTIKEL FRA KIRKEBLADET „NØRUP SOGN“ JUNI - JULI 1988 I „Nationalmuseets Arbejdsmark 1983“ havde Else forrige århundrede fk vi herhjemme en særlig Østergård en artikel, der især handlede om interesse for sprangteknik på grund af arkæologi- den såkaldte „Margrete Langes kiste“. ske tekstilfund. Else Østergård er konservator ved Nationalmu- Margrethe Hald fortæller lidt senere i „Olddanske seet og havde forud for artiklen haft lejlighed til Tekstiler“ om bronzealderfundene i Borum Eshøj at undersøge tekstilresterne i „Margrete Langes og Skrydstrup. Der fandtes begge steder spran- kiste“, hvor de sprangede handsker havde hoved- gede hårnet i kvindebegravelserne. interessen. Desuden har jernalderen bidraget med en ulden Hun pillede ved den gamle tradition, at det skulle spranget hue fra Arden mose i Nordjylland og et være Knud Brahe og Margrete Lange, der lå i de to spranget hårnet blandt andre tekstiler fra Harald- mest omtalte kister. skær mose. Selve kistetyperne er mere præget af 1700-tal- I Ægypten opdagede man en sprangteknik i et let end første ferdedel af 1600-tallet, hvor det koptisk (tidlig kristent) tekstilfund. Og nu gik navnkundige ægtepar blev begravet med få års forskere i gang fra land til land med at spore den mellem rum. gamle teknik. I „Margrete Langes kiste“ fandt Else Østergård Sprang har også i renæssancetiden (15-1600-tal- rester af ligtøj. Der var en silkeknipling og noget let) været udøvet over hele Europa hos overklas- mønstervævet forstof. Dette stof er meget kendt sen. Efterhånden overtages den af den øvrige fra sidste halvdel af 1700-tallet. Der blev oprettet befolkning, og i europæisk folkekunst overlevede en lille industri herhjemme, hvor man fremstillede den i ret afsides egne. tynde, ret gennemsigtige stofer, der især hørte I Norge er sprang aldrig gået helt i glemmebogen, sammen med tidens kvindedragt. og fra folkekunsten her kendes et par sprangede Liget havde de sprangede hansker på. Desuden brudehandsker. var det iført en kyselignende hovedbelklædning Sprang er en fetteteknik, hvor der opspændes en af silke, der var knyttet under hagen med silke- række parallelle tråde i en ramme eller omkring et bånd. Og så var der resterne af en blomsterkrans par udspændte stramme snore. Mellem trådene lige over panden. stikkes et par pinde, der skiftevis går over og Kunstige blomster var også meget brugt i under trådene. 1700-tallet. Italienske nonner begyndte denne Disse slynges sammen efter bestemte regler, så håndværksmæssige udfoldelse, der med stor der fremkommer en slags masker, og resultatet er succes overtoges af Frankrig, og endelig fulgte et netagtigt stof. de kunstige blomster med franske emigranter til Den ældste ramme, der er fremdraget til et større Tyskland. arbejde, stammer fra det norske Osebergskib og Else Østergård har den opfattelse, at det snarere tilhører vikingetiden. er Gedske de Lichtenberg, der ligger i denne kiste. Mønstret i handskerne her fra kirken viser en Hun blev i 1754 gift med Christen de Linde, og de fransk lilje. Selve liljemønstret kunne høre hjemme kom til at bo på Engelsholm. i fere tidsperioder fra middelalderen og fremefter, Et halvt år efter at Gedske havde mistet sit eneste og vi kender den franske lilje fra våbenskjolde, fra barn, en tolvårig søn, døde hun selv. mormors sølvtøj og som symbol i spejderbevæ- Kirkebogen beretter, at de blev bisat i Nørup gelsen. kirkes kapel henholdsvis den 11. juli og den 13. Sprangteknikken som sådan kan interessere teks- december 1766. Gedske blev kun 33 år. tilfolk i dag. Der skrives stadig fagbøger og artikler De korte meddelelser rummer en tragedie, der vel om denne ældgamle teknik. ikke er beskrevet nærmere, men den sætter fere Det er en god ide, at handskerne bliver tilgænge- af de pietistiske sentenser på stolestaderne i relief. lige for interesserede. De sprangede handsker, der er udført i totrådet Men det vigtigste er dog selve tingens tilstede- sort silke, er indtil videre det eneste par, der er værelse, fordi den altid vil give vores historie en registreret her i landet fra 1700-årene. Men typen ekstra dimension. fandtes ude omkring i Europa. I slutningen af 40