Page 74 - banestier_2014
P. 74
Horsens (Lund) - Silkeborg En imponerende stålgitterbro begravet i store jordmasser Den private jernbane mellem Hor- statsbanernes normalsporede. sens og Bryrup blev oprindeligt Derfor valgte man, samtidig med anlagt med en sporbredde på kun forlængelsen af banen til Silke- en meter. Arbejdet var yderst van- borg i 1929, at udvide den gamle skeligt i det bakkede terræn - noget banestrækning mellem Horsens og banens snoede forløb fortæller lidt Bryrup til normal sporbredde om. Bl.a. skulle banen krydse (143,5 cm). Det betød, at broen Gudenådalen netop her. Oprindelig skulle udvides med ca. en halv skete passagen over en ca. 15 m meter. I stedet for at udvide gitter- høj stålgitterbro. Den omtales ofte broen byggede man en dæmning som datidens højeste gitterbro tværs over dalen med et lille gen- i Nordeuropa. Om den også har nemløb til åen. Men den gamle bro været den højeste er uvist, men et fk lov at blive stående. Jorden til Planchen imponerende bygningsværk har dæmningen blev fyldt ned i broen den helt sikkert væretet. og begravede den fotte gitterkon- struktion. Og her ligger den gamle Den smalsporede bane havde sin bro altså fortsat gemt - hvis den begrænsning. Især gav den ekstra ikke er rustet helt væk. arbejde, når godstransporter skulle Bemærk samtidig det åbne dalland- omlæsses i Horsens mellem pri- skab, der var her for omkring 80 år vatbanens smalsporede vogne og siden, hvor billedet stammer fra. Banestien ved skæring af Gudenåen 74
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79