Page 70 - banestier_2014
P. 70
Horsens (Lund) - Silkeborg Velkommen til Vrads Station Danmarks smukkeste jernbane nestien nord for Vrads station. Bryrup Veteranbanen Bryrup-Vrads er en rest banen var en typisk lokalbane, som af jernbanen Horsens-Silkeborg. bragte oplandet til købstaden Horsens. Strækningen Horsens-Bryrup blev Men banen gav også stødet til vækst i indviet i 1899 som en smalsporet byerne langs banen. Især Brædstrup, privatbane. I 1929 blev banen, som nu Østbirk og senere Them fk fordele af var lagt om til normalspor, forlænget til banen og udviklede sig med håndværk Silkeborg. og handel. Banen blev tidligt kaldt Danmarks Planchen smukkeste jernbane på grund af den Snabegaard Skov I 1808 skænkede ejeren af Snabegaard, fantastiske natur, den passerede. Men Laurids Søby, et areal på 128 ha til staten. banen i sig selv var også unik med Staten begyndte straks på en tilplantning mange rekorder. Hvor banen skulle af området med nåletræer, og omkring krydse Salten Ådal, valgte man at skoven blev etableret et stort jorddige - bygge en dæmning med en højde op opført af krigsfanger. Under krigen med England i 1801 havde englænderne bl.a taget danske soldater Veteranbanen Bryrup-Vrads til fange på Anholt. Fangerne undgik Ved banens nedlæggelse i 1968 blev den at blive overført til England, fordi den smukke banestrækning mellem Bryrup danske regering lovede ikke at bruge og Vrads bevaret som veteranjernbane. dem i krigen, men kun i plantningsarbej- En del af det gamle banemateriel og det. Jorddigerne omkring plantagen kan Vrads station blev købt af den nystartede stadig ses. Veteranbaneklub. Gennem et stort frivilligt og ulønnet arbejde har klubbens medlemmer restau- reret og vedligeholdt det gamle materiel, Efter forlængelsen af banen fra Bryrup så det i dag er muligt at køre efter en fast køreplan med mange afgange sommeren til Silkeborg og anlæggelsen af Vrads igennem, ligesom der køres juletræstog i Station i 1929, blev der ligeledes december måned. åbnet for yderligere tilgængelighed til Den gamle station i Vrads er i dag restau- naturen omkring Bryrupsøerne, Vrads ration/traktørsted udsmykket med bille- Sande m.v. der fra banens aktive år. Vrads Station i Snabegaard Skov Vrads station blev anlagt i et hede- og til 22 meter, Danmarks højeste. skovområde uden direkte tilknytning til Jorden hertil tog man ved Fogstrup i bebyggelsen i Vrads, fordi det er be- en gennemskæring til banen, der sine grænset, hvor store højdeforskelle et steder var mere end 7 meter dyb. Et tog kan overvinde. imponerende stykke arbejde, udført Stationen er ifølge bogen ”Danske hovedsagelig med håndkraft. Jernbaner” af Niels Jensen, Danmarks Både dæmning og udgravning kan mest øde beliggende station. endnu ses, når man følger Bryrupba- 70
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75