Page 89 - banestier_2014
P. 89
Nr. Nebel - Nymindegab Nr. Nebel - Nymindegab Fakta om cykelruten Længde: ca. 10 km, heraf ca. 1,5 km på off. asfaltvej (delvis med dobbeltrettet cykelsti og svagt trafkeret) Stikvalitet: Asfalt og fast stenmel Byer: Nr. Nebel, Lønne og Nymindegab Vandløb: Lønne Bæk NOTE: Ca. 6 km er med skinner til skinnecykler. Cykelstien er det meste af turen tæt ved skinnerne BEMÆRK:Cykelruten er meget børnevenlig og en del af national cykelrute 1 og en del af „North Sea Cycle” ’ http://www.northsea-cycle.com/ Info om cykelruten De stridige vestjyder var et pænt stykke tid undervejs amt. med denne bane, men til gengæld hænger den stadig Derfor måtte planerne ændres til en jernbane fra Varde på. til Nr. Nebel. Tankerne om en bane var luftet første gang i 1878. I en årrække opretholdtes et driftssamarbejde mellem Dengang var det tanken at banen skulle gå fra Varde Varde - Nr. Nebel banen og Nr. Nebel - Tarm banen. til Nymindegab. Den bane blev dog mødt med en kold Inden statens ejerandel blev overtaget af Ribe amt var skulder på Varde-egnen. Årsagen skal ikke søges i at den fastlagte fordelingsnøgle for omkostninger i forbin- strækningen fra Varde til Nymindegab sled sig gennem delse med drift: et forholdsvis tyndt befolket område, nej forklaringen Staten: 70 procent ligger gemt i bemærkningen om Ribe Amt: 30 procent. en sidebane. Efter dette er Ribe alene bærende for omkostninger Hvad kunne dog få de ellers så efter overtagelsen af statens andel. sindige Vardefolk til at afvise en Inden statens ejerandel blev overtaget af Ribe amt var bane blot fordi der var påtænkt en den fastlagte fordelingsnøgle for omkostninger i forbin- sidebane? Helt enkelt og me- delse med anlæg: get klart, sidebanen skulle gå til Staten: 70 procent Esbjerg ! ! ! Den gamle etablerede Ribe Amt: 15 procent. handelsby Varde var udemærket Varde Kommune: 8,10 procent klar over fra hvilken front konkur- Blåvandshuk Kommune: 2,76 procent rencen om oplandskunderne kom, Blåbjerg Kommune: 4,14 procent Esbjerg! Den blotte omtale af Dette har nu ændret sig markant - den 1. juni 2002 er byen kunne få de ellers så sindige vestbanen blevet overtaget af ARRIVA Tog A/S og der- Vardeboer i afekt. Som det fremgår, banen var dødfødt med bliver vestbanen del af ARRIVAs midt- og vestjyske fra starten. jernbanekompleks. Efter en passende pause fk man i loven af 8. maj 1894 optaget en bane fra Varde til Billum. Men dette mødte Indviet: 14. marts 1903 også stor modstand i Varde by og i andre dele af Ribe Kilde: Toptop.dk Lidt om stien Landskabet Lønne er en meget lille landsby med rigtig mange som- Landskabet er fadt, men med klitter - også langt fra merhuse. kysten. Se en af efterfølgende plancher. Nymindegab er præget af 2. verdenskrig og banens . forlængelse fra Nr. Nebel til Nymindegab gik direkte ind Kulturlandskabet er afvekslende mellem agerjord og i det militære område. skove. Inden for første klitrække er der strandenge og vandhul- ler/søer. Placeringen tæt ved Vesterhavet er meget tydligt - træer og buske ”hælder” mod øst. Byerne Nr. Nebel er en typisk landsby, der er vokset sammen med titlen som stationsby. Lønne og Hebøl bække 89
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94