Page 69 - banestier_2014
P. 69
Horsens (Lund) - Silkeborg Bryrupbanestien ”Danmarks smukkeste jern- bane” Landskabet ændres fra øst til Velkommen til hvad der engang blev vest betegnet som ”Danmarks smukkeste Naturstien forløber fra det lerede jernbane”. Efter 70 år med damploko- Østjylland, med mange landsbyer og motiver og dieseltog blev jernbanen intensivt dyrkede marker til det sande- nedlagt i 1968. Herefter har vandrere, de Midtjylland ved Vrads, hvor spredte Planchen cyklister og ryttere overtaget sporet, gårde, klitlandskaber, hede og gran- som et rekreativt stiforløb gennem den plantager i stedet præger landskabet. afvekslende og smukke natur og det vaderede og spændende kulturland- Gudenåens vand skab. har i århundreder givet liv til møller, og siden 1924 har Vestbirk Vandkraftværk Asfalt til hjul - grus til fødder udnyttet vandkraften. Det har skabt et En omfattende renovering i 1998-99 helt nyt landskab med nye søer og ka- har haft til formål at gøre stien vel- naler, der i dag rummer et rigt dyre- og egnet for en bred kreds af brugere. fugleliv. Kraftværket er fortsat i drift og Med asfaltbelægning i stiens ene side fungerer nu som arbejdende museum. kan cykler, kørestole, klapvogne og rulleskøjter nemt komme frem, mens Veteranbanen Bryrup-Vrads grusbelægningen i stiens anden side genopliver hver sommer den tidligere tilgodeser ryttere og vandrere. Samti- togdrift på en 5 km. lang strækning dig betyder stiens fortid som jernbane, mellem Bryrup og Vrads. Stations- at stigninger og fald undervejs er bygningerne i Vrads er indrettet som begrænsede. restauration og rummer samtidig en historisk samling, der fortæller om tog- Rast undervejs driften på strækningen gennem 70 år. Der er gode muligheder for rast under- vejs - dels ved en af de mange raste- pladser med borde og bænke, og dels ved en at de primitive lejrpladser med shelters, vand og muldtoiletter, der lig- ger med 10-15 kilometers interval. Udsigt nord for Vrads 69