Page 17 - banestier_2014
P. 17
Den skæve Bane Den skæve Bane I begyndesen af 1900-tallet var der behov for en nord for Gjern til det bakkede landskab ved jernbaneforbindelse på tværs af Jylland - fra Esbjerg Laurbjerg og Langå. til Randers. På dette tidspunkt var der en ganske betydelig eks- Der er vist hvordan turen fra Funder Gl. station til port af landbrugsvarer fra Danmark til England, og Resenbro forløber (gennem Silkeborg). der var behov for en ”mere direkte” jernbaneforbin- delse fra det østlige Jylland til Esbjerg. Fra Langå til Randers er der etableret en sti - som over en lang strækning følger jernbanen. Det sidste Da forbindelsen Esbjerg til Randers var ”på tværs af stykke til Randers er gennem enge ved Gudenåen. Jylland” blev forbindelsen kaldt ”Den skæve Bane”, men offcielt hed banen ”diagonalbanen”. Det er interessant at størstedelen af det landskab, som ”Den Skæve Bane” gennemløber, afvandes til Heldigvis er banearealet stort set bevaret i offentlig de to største vandløb i Jylland - Gudenåen og Skjern regi, og derfor har driftige offentlige myndigheder Å. Det pudsige, er at de to vandløb udspringer få formået af få etableret en ganske fortrindtlig ”bane- meter fra hinanden - ved Tjørring nord for Vejle, Gu- sti” fra Grindsted til Langå. I Brande og Silkeborg, denåen løber mod nord til Randers Fjord og Skjern er der strækninger, hvor jernbanelegmer stadig er Å løber mod vest til Ringkøbing Fjord. i brug, hvorfor der må benyttes offentlige veje på korte strækninger. Der er stadig jernbaneforbindelse En stor kvalitet ved ”banestien” er de mange gode fra Grindsted til Esbjerg. faciliteter der fndes: rastepladser med borde og bænke, overnatningsmuligheder - dels på natur- En tur fra Grindsted til Langå føre publikum igennem lejrpladser, men også i hoteller og kroer og så den et varieret og spændende landskab, fra det fade storslåede og varieret natur. landskabet ved Grindsted over det bakkede søhøj land ved Silkeborg, gennem morænelandskabet God tur! 17