Page 51 - banestier_2014
P. 51
Hejls - Hejlsminde Hejls - Hejlsminde Data om stien Længde: ca. 3 km. Belægning: Grus Byer: Hejls - Hejlsminde Vandløb: Ingen - dog vådområder Lidt om banens historie Kolding Sydbaner Ved jernbaneloven af 27. maj 1908 blev der etable- De mange standsningssteder gjorde at Kolding Syd- ret grundlag for at etablere strækningerne mellem baner for dyre i drift og det blev i sidste ende også Kolding og Hejlsminde samt Kolding og Vamdrup. dødsstødet for banerne. Staten ydede et tilskud på 50 procent til afholdelse Kolding Sydbaner blev nedlagt relativt tidligt, det af anlægsudgifterne. sidste tog kørte 15. december 1948, efter kun 37 års Ved åbningen i 1911 kom banen til Sjølund. På det levetid. tidspunkt var Sjølund Mølle grundlagt, og jernbane- I banernes levetid var transport af sukkerroer det der stationen kom til at ligge lige overfor. bidrog til det største godsvolumen. Strækningen forløb på det sted gennem byen Sjølund. Stationen lå på Silovej. Der var også station Lov: 27. maj 1908 eller trinbræt ved Grønninghoved og Vejstruprød, de Koncession: 15. juni 1909 to nærmeste byer. Indviet: 29. november 1911 I Sjølund var det således at jernbanen forløb langs Nedlagt: 15. december 1948 præstegårdens baghave. Her kunne men helt frem Længde i km: 58,2 til 1996 se de såkaldte banegraner i skellet der blev plantet for at give ly for banen. Kilde: www.toptop.dk Lidt om Stien Landskabet Banestien og især omgivelserne er præget af isti- den, med vand/vådområder, bakker og fade land- brugsarealer. Byerne Hejls er en typisk gammel landsby - præget af „den gamle jernbane“. Hejlsminde er mest en sommerhusby. Efter løvfald, kan der „ses“ gennem træerne - her Hejls Nor Vandløbene Hejls Nor er adskilt fra Lillebælt med en dæmning. med en kanalforbindelse. Hejls Nor får tilført vand fra et par vandløb, der afvander det fade landskab vest for bakkerne mod Hejlsminde Badehotel Lillebælt. Smuk bygning i Hejlsminde, få meter fra Lillebælt. 51
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56