Page 37 - banestier_2014
P. 37
Hadsund - Gistrup (Ålborg) Hadsund - Gistrup (Ålborg) Fakta om stien Længde: ca. 47 km Stikvalitet: Asfalt. Nogle strækninger er stien på offentlig vej. (Juli 2008: Belægning fra Komdrup til Gudumholm er på store strækninger af meget dårlig kvalitet, og stiafmærkning fra Komdrup til Klarup mangler helt (Aalborg Kom- mune).) Byer: Hadsund, Visborg, Skelund, Veddum, Solbjerg, Bælum, Kongerslev, Vaarst, Gudumholm, Sejlfjord, Storvorde, Klarup, Gistrup. Vandløb: Korup Å, Håndvad Grøft, Præstebæk, Bælum Bæk, Haslevgård Å, Lindenborg Å, Romdrup Å. Lidt om banens historie Hadsund - Ålborg Enkelte steder står denne jernbane opført som Ran- Ligeledes en betingelse i loven var at banen skulle ders - Aalborg Jernbane. åbnes senest den 1. april 1904. Banen var dog anlagt og ejet af et selvstændigt sel- Der fndes på Hadsund Egnsmuseum en fast udstil- skab - A/S Aalborg Hadsund Jernbaneselskab. ling om Aalborg - Hadsund Jernbane og Randers - Det lykkedes forholdsvis hurtigt at få etableret ba- Hadsund Jernbane. nen. Den kom på jernbaneloven af 8. maj 1894 og staten Indviet: 1. december 1900 bidrog til banens anlæg med 50 procent. Nedlagt: 31. marts 1969 Allerede 3 år senere blev der tildelt koncession med det for 1894 loven gældende generelle vilkår, d.v.s. med koncessionsudløb 1. januar 1990. Kilde: www.toptop.dk Lidt om Stien Landskabet Byerne Turen fra Hadsund til Gistrup forløbet gennem Det er tydeligt, at byerne er vokset omkring jernba- Østhimmeland. Landskabet er svagt kuperet. Skal nen. Og stationerne har typisk været anlagt i byer landskabets nydes, skal man op på bakketoppene, med kirker. for eksempel kan man følge den svagt trafkerede De gamle stationsbyer er et besøg værd! Se på asfaltvej fra Solbjerg til Bælum. På bakketoppen er husene og gå en tur i ”de små” gader. der gravhøje og en storslået udsigt. Engarealerne Og når du nu er på tur i byerne, så besøg kirkerne. ved vandløbene er meget smukke - og der er mange De gamle landsbykirker fra omkring 1200-tallet er vandløb der krydser banestien. kulturhistoriske perler. Østhimmerlands landbrugsjorde er frodige. I fere af byerne, har borgerne været kreative og for Du kommer igennem enkelte blandingsskove (løv- eksempel udnyttet de nedlagte stationsarealer til og nåletræsskove). Er du lidt heldigt, kan du se smukke parker eller opholdsarealer - til glæde for hjortevildt. byens borgere og for gæster. Det relative fade landskab har også medført, at der - ved anlæggelse af jernbanen - ikke er udført de Vandløbene meget store jordarbejde. Til gængæld har anlægsar- De vandløb du krydser løber mod øst eller nord bejderne i engene og ved vandløbene kostet sved! (Limfjorden eller Kattegat), et enkelt vandløbssystem løber dog ud i Mariager Fjord. Nogle af de lavtliggende arealer omkring vandløbe- ne er delvis drænede. Enkelte steder er der tegn på diger ved vandløbene. Der er også tegn på tidligere mosebrug - stien er tæt ved Lille Vildmose. Prøv at se på broerne over vandløbene - nogle af broerne har meget smukke granitfundamenter. Andet Stien er en del af North Sea Cycle Route (se plan- chen sidst i dette afsnit), hvilket medfører, at der er gode primitive overnatningsmuligheder. Der er også Landskab syd for Kongerslev mange rastepladser med borde og bænke. 37
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42