Page 25 - banestier_2014
P. 25
Fjerritslev - Aalborg Fjerritslev - Aalborg Data om stien Længde: ca. 54 km, som fordeler sig således: Fjerritslev - Brovst: ca. 17 km, Brovst - Vadum: 18 km og Vadum - Nørre Sundby/Aalborg: ca. 11 km Belægning:Grusvej (ca. 13 km), øvrige veje/cykelstier: Asfalt Byer: Fjerritslev, Bonderup, Skovgård, Brovst, Halvrimmen, Arentsminde, Birkelse, Åbybro, Vadum og Nørre Sundby Vandløb: Mølleå, Pallisvad Å, Vester Kanal. Fannegrøft, Ryå og Haldager Bæk Fra Brovst er der kun sporatiske ”stumper” af banestien, men der er gode cykelstier ved både rute 11 og 55 Lidt om banens historie Fjerritslev - Nørresundby Jernbane Loven af 8. maj 1894 indeholdt en jernbane fra Fjer- Nørresundby - Frederikshavn og udgjorde Danmarks ritslev - Nørresundby. længste privatbane under navnet FFJ. Koncessionen til denne FNSJ (Fjerritslev - Nørre Sundby Jernbane) blev udstedt den 14. september FFJ på sin side blev en del af Aalborg Privatbaner. 1894. Staten gav et tilskud på 50 procent af anlægsom- Lov: 8. maj 1894 kostningerne til denne bane. Koncession: 14. september 1894 Strækningen fra Fjerritslev til Nørresundby blev ind- Indviet: 19. marts 1897 viet den 19. marts 1897. Nedlagt: 31. marts 1969 Daglig drift blev optaget Længde i km: 53 dagen efter 3 daglige tog i hver retning. Senere blev strækningen slået sammen med Kilde: www.toptop.dk Lidt om Stien Landskabet Banestien forløber gennem et meget smukt natur- Fra Brovst til Nørre Sundby, er der kulturlandskaber og kulturlandskab, med heder, plantager og land- - landbrugsafgrøder. brugsland. Der er opdyrkede „indsøer“ (fra istiden), med et Byerne meget smukt landskabsbillede og der er smukke Byerne er vokset op omkring jernbanen, men i dalstrøg i naturlandskabet - ses tydeligt lige øst for Bonderup og Skovgaard er det som om væksten er Bonderup. standset. Landskabet er meget fadt omkring banestien - lige omkring kote 25 m (25 m over havoverfaden). Det Vandløbene har medført, at terrænarbejderne har været begræn- Bortset fra Mølleåen ved Fjerritslev, har vandløbene sede - der ses kun få større udgravninger og bane- præg af afvandingskanaler. Var der ikke afvandings- dæmninger. kanaler, kunne arealerne i „indsøerne“ kun vanske- ligt dyrkes. Landskab øst for Bonderup Banestien krydser Mølleåen ved Fjerritslev 25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30