Page 143 - banestier_2014
P. 143
Stolling - Aabenraa Stolling - Aabenraa Data om stien Længde: ca. 4 km. Belægning: Grus Byer: Stolling og Aabenraa Lidt om banens historie Aabenraa Amts Jernbaner (AAAJ) På samme måde som med amtsbanerne på Als Det har ikke været muligt at fremskaffe detaljeret blev Aabenraa Amts Jernbaner (AaAJ) indviet i den materiale om denne banes økonomi og drift men periode da Slesvig-Holsten var under tysk herre- skal man tro billedet fra de øvrige amtsbaner har dømme. Altså perioden 1864 - 1920. driftsomkostningerne været store i form af mange Det var naturligt for Tyskland at forsøge at få inte- udgifter til nedslidte faste anlæg og forholdsvis me- greret hertugdømmerne med det øvrige tyske rige get personale. så hurtigt som muligt. Banerne blev nedlagt den 1. april 1926 og nåede En generel tendens i samtiden var etableringen af således ikke mere end 5 års drift i dansk regi. lokale jernbaner. Det var ikke bare i Danmark, men i Et ganske særligt kendetegn ved AaAJ og HAB Tyskland og det meste af Europa at denne tendens var de særprægede tyske sporvejslokomotiver var fremherskende. (”Trambahnlokomotiven”) der på den tid havde stor Derfor fk Sønderjylland en række små privatbaner udbredelse i Tyskland og de vestlige dele af central- der efter danske forhold var lidt særprægede. europa. Alle amtsbanerne var smalsporede, det var anlagt Hos AaAJ rådede man over 4 lokomotiver af leveret efter den tyske Kreisbahn model. Det vil sige at man fra Hagan i 1898. Disse lokomotiver havde en mak- forsøger at nå alle bebyggelser i et område. Og simal hastighed på omkring 30 km/t og var lidt over mange af banerne fk materiel der var utraditionelt i 5,1 meter lange. forhold til dansk tradition. Orenstein & Koppel leverede yderligere 4 lokomoti- Amtsbanerne i Aabenraa Amt blev indviet som Klein- ver af lignende type i 1900. O&K maskinerne var lidt bahnen des Kreises Apenrade, KA, 14. februar 1899 tungere men iøvrigt næsten identiske. HAB indkøbte med den 31,5 kilometerlange strækning Aabenraa tilsvarende lokomotiver men solgte forholdsvis - Graasten . hurtigt sine lokomotiver til AaAJ der brugte dem til Den 8. maj 1901 kom strækningen Aabenraa - Lø- reservedele i den svære tid omkring 1. verdenskrig. gumkloster til. Denne strækning var på 54,3 kilome- ter. Lov: 1. januar 1892 I årene fra 1922 og frem til banenernes lukning Koncession: 1. januar 1892 transporterede man betydelige mængder mergel på Indviet: 14. februar 1899 banen. Nedlagt: 1. april 1926 Der er tale om årlige mængder på mellem 1.000 og Længde i km: 85,8 [31,5 + 54,3] 1.500 t i årene 1922 - 1925. I 1925 er mængden omkring 970 t. Kilde: www.toptop.dk Lidt om Stien Landskabet Andet Banestien forløber gennem et meget smukt bak- I skoven omkring banestien, er der mange gode keskab med slugter og skov. Fra banestien er der stier. Mange af stierne er ikke til „cyklen“ men gå en smukke udsigter over Aabenrå Fjord. tur og få nogle gode oplevelser. Byerne I Aabenraa er det tydeligt, at byen var under tysk Stolling er en typisk landsby og Aabenrå er en meget styre i et halvt århundrede - det ses på mange gammel købstad med smukke gamle bygninger. bygninger. Så en tur i Aabenraa’s gamle bydel kan varmt anbefales. 143
   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148