Page 100 - banestier_2014
P. 100
Resenbro (Silkeborg) - Langå Trækstiens historie Trækstiens historie selv at fnde vej. Efter Bjerringbro tog Den historiske baggrund for stien er strømmen i åen til og menneskekraft Gudenåens benyttelse til pramfart. slog ikke længere til. Her blev heste Hvornår pramfarten begyndte vides spændt for prammen. Derfor måtte ikke, men den kendes med sikkerhed færdselsmulighederne forbedres, og helt tilbage i 1400-tallet. Pramfarten en egentlig sti langs åen blev anlagt. fk for alvor betydning, da den indu- I pramfartens storhedstid fra 1850 - strielle udvikling i midten af 1800-tallet 1880 var der over 200 pramme på tog fart. Ned ad åen skulle man blot åen. Planche manøvrere, men op ad åen skulle der I takt med jernbanedriftens opsving trækkraft til. faldt betydningen af pramfarten, og Fra Randers til Bjerringbro kunne med etableringen af Tangeværket i arbejdet klares af mennesker - 1920 blev der sat et endeligt punktum pramdragere. Nogen ulejlighed med for pramfarten på Gudenåen. at anlægge en sti for pramdragerne havde man ikke gjort. De var henvist til Det har i mange år været muligt at benytte trækstien mellem Kon- gensbro og Silkeborg, som ejes af staten og fra Fladbro til Randers hvor stien til- hører Randers kommune. Efter gen- nemførelse af fredningssager er der skabt mulighed for at vandre langs åen fra Randers til Silkeborg, i alt ca. 75 km. Folder for ruten kan fåes ved henvendelse på biblioteker, turistbureauer samt ved Viborg Amt, Silkeborg Statsskovdistrikt eller Århus Amt. Skråning og vandløb syd for Laurbjerg. Forårsbillede. 100
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105